Crowdfunding – fenomén ve financování projektů

Ačkoliv je slovo crowdfunding skloňováno v oblasti byznysu hlavně v posledních letech, jedná se o princip, který má své kořeny hluboko v historii – dokonce mu můžeme být vděční za realizaci některých z nejznámějších světových projektů. Pojďme se nyní společně podívat na to, jaký má význam a kde je jeho počátek. 

Co je to crowdfunding?

Význam slova odpovídá jeho přesnému překladu z angličtiny – financování davem – a jedná se tedy o způsob financování projektu, na němž se menší částkou podílí velké množství lidí, lidově bychom jej tedy mohli popsat jako „skládání se na něco“. Představte si, jak se v práci kolegyni skládáte k narozeninám na poukaz na masáž. Princip je úplně stejný, jen výsledná částka bývá nesrovnatelně vyšší.

Historie crowdfundingu

Pojem crowdfunding byl poprvé použit v roce 2006, nicméně historie tohoto principu sahá daleko hlouběji do minulosti. Jednalo se o projekty jako například dublinská sbírka na chudé v 18. století, pořádaná irským spisovatelem Jonathanem Swiftem, financování Sochy Svobody a jejího podstavce (crowdfunding zde byl použit jak na francouzské, tak americké straně projektu) či z těch modernějších třeba přispívání na vývoj softwaru, počítačových her, nebo dokonce filmových a televizních projektů – plánovaný seriál The Chosen, popisující život Ježíše Krista, získal pomocí crowdfundingu v roce 2018 částku téměř 17 milionů dolarů, tedy v přepočtu přibližně 370 milionů korun.

Druhy crowdfundingu

  1. Prvním druhem crowdfundingu je tzv. charitativní. Jeho význam je, že přispějete, nicméně vás za to nečeká konkrétní odměna nebo zisk. Ne vždy však znamená být součástí crowdfundingu pouze nezištně přispět. Mnoho lidí očekává za své finanční vklady určitý druh kompenzace, která a může přijít v různých podobách. Tou první z nich je odměna. Tento princip je hojně užívaný např. youtubery či jinými influencery, kteří vám za určitý, často pravidelný finanční obnos (zprostředkovaný např. populární platformou Patreon) poskytnou přístup k exkluzivnímu obsahu, který ostatní (neplatící) uživatelé nevidí.
  2. V rámci dluhového crowdfundingu se pak společně s ostatními stáváte věřitelem firmy či jiného subjektu, kterému jako skupina poskytnete půjčku.
  3. Posledním druhem je crowdfunding podílový, který vás jako investora opravňuje k tomu, abyste si nárokovali právo na budoucí podíl na zisku firmy či subjektu. Jednoduše řečeno se tedy jedná o skupinu investorů poskytujících svůj kapitál.

Crowdfunding u nás

Největší finanční obnos v historii crowdfundingu u nás se podařilo získat firmě Warhorse Studios, která je vývojářem počítačové RPG hry Kingdom Come: Deliverance. Pro tento projekt se jim podařilo v roce 2014 získat neuvěřitelných 36 milionů korun.

Z úplně jiné oblasti je pak projekt Barefoot konopné tenisky Bohempia; zde byly vybrány 4 miliony korun přes platformu HitHit.

V rámci crowdfundingu se pak u nás objevují i zážitkové projekty, jedním z nich byl třeba projekt Trabantem napříč Tichomořím. Tomuto se podařilo nasbírat částku 2,8 milionu korun; cestovatelé za to mimo jiné vděčí oddané komunitě fanoušků, které svými výpravami zaujali.

Crowdfunding v oblasti nemovitostí

Hledáte-li způsob, jak investovat peníze, ale nedisponujete takovou částkou, za kterou byste si mohli koupit celou nemovitost, můžete využít možnosti crowdfundingu v oblasti nemovitostí. Funguje na úplně stejném principu, jako jiné druhy tohoto financování. Stanete se součástí skupiny investorů, kteří vloží své peníze do konkrétního projektu, a po určité době začnete získávat výnosy. Investovat můžete do různých projektů v různých zemích světa, čímž dochází k diverzifikaci portfolia, které je v oblasti investic a pasivního příjmu jedním z nejdůležitějších aspektů.

Platformy

Patreon crowdfunding

Jedná se o platformu hojně využívanou osobnostmi působícími hlavně on-line, ať už se jedná o youtubery či influencery apod. Službu Patreon často mají jako určitý doplněk k ostatním zdrojům příjmů. Popularitu platforma získala hlavně v posledních letech, kdy youtubeři tvrdili, že začaly příjmy z reklam na YouTube klesat. Hledání dalšího zdroje financí se pro ně tak stalo důležitým.

HitHit crowdfunding

Český portál HitHit, kterému byl vzorem americký Kickstarter, byl spuštěn již v roce 2012. Tvůrcům nabízí možnost získat peníze pro realizaci svých projektů, musejí však svého stanoveného cíle dosáhnout do 45 dnů – jinak z částky neuvidí ani korunu. Dle jejich vlastních slov se jedná o platformu, která nabízí prostor pro „financování nových myšlenek a kreativních záměrů“.

Nyní už víte, co je to crowdfunding a za jakými projekty ho můžete hledat. Milica vybírá do svého sortimentu z úspěšných technologických vychytávek, na které se vybralo na Indiegogo nebo třeba Kickstarteru. Máte nějaký tip, co byste chtěli zařadit do e-shopu? Napište nám!